Haramidere Vadisi

29Haziran’da kardeşimin doğumgünü vesilesiyle Haramidere Vadisi yürüyüşüne gittik. Vadi, yürüyüş ve kelebek-kuş gözlemi için oldukça etkileyici doğal bir alan. Uzun süredir içinde yürümeyi hayal ettiğim türden bir yaşam alanı.

Haramidere, Sapanca Gölü’ne bakan dağların arasında derin bir vadi. Bazı yerlerde gökyüzünü göstermeyecek kadar yoğun kayın-meşe-kestane ağaçları var. Vadinin daha yüksekteki yamaçlarında iğne yapraklı ağaçlar, yerleşim yerlerinin etrafındaysa fındık ağaçları var. Biz, ormanın içindeki suyu bol dere boyunca yürüdük. Dere bazı yerlerde içinden ancak yüzerek ilerleyebileceğimiz gölcükler oluşturmuş. Bu sıcaklarda iyi serinletti.

Vadiden yukarı doğru çıkıldığındaysa bol çiçekli açıklık orman kenarları ve kayalık alanlar var. Ormanın kenarındaki açıklık alanlarda gördüğümüz çeşit çeşit çiçeklerde çok sayıda kelebek gördük. Zarif uçuşuyla erik kırlangıçkuyruk (Iphiclides podalirius), renkleriyle cezbedici bakır ailesinden büyük mor bakır kelebeği (Lycaena alciphron), kanat altında güzel ve iri gümüş benekleri olan İspanyol kraliçesi (Issoria lathonia), farklı kanat tutuşlarıyla kendilerini hemen belli eden zıpzıp ailesinden orman zıpzıpı (Ochlodes venatus), bu gezide yeni tanıştığım etkileyici Melike (Melanargia galathea), çok özel bir sadeliğe sahip kutsal mavi (Celastrina argiolus), yine hayran olduğum bir aileden büyük karamelek (Hipparchia syriaca), yaygın bir tür olan büyük beyaz melek (Pieris brassicae) ve de adından anlaşılacağı üzere yanına çok kolay yaklaşabileceğiniz büyük sevbeni (Satyrium ilicis) görebildik.

Çoğu yerde derenin oluşturduğu gölcüklerden yüzerek geçtik. Ya yüzmeyi ya da zorlu tırmanışları seçmek zorundaydık bu yerlerde. Hem heyecandan hem de derenin bazı yerlerde daha gürültülü akmasından, belki de 29 kişilik bir grubun seslerinden kuşları pek dinleyemedim. İspinoz kendisini göstermedi ama ötüşüyle tüm ormanı kapladı. Hemen önümüzden bir şahin kalktı. Bir şahini ormanın bu kadar içinde/altında daha önce görmemiştim.

Sanıyorum dikkatli bakmadığımdan domuz izleri görmedik. Deredeki bazı kayaların üzerinde sansar ailesine ait olduğunu düşündüğüm dışkılar vardı. Calopteryx türlerinden biri olabileceğini düşündüğüm, güzelim mavi bir renge sahip kızböcekleri her yerdeydi. Tabii erkekler mavi renkte, dişilerse kahverengi. Kendilerini sıcaktan korumaya çalışan bahçe salyangozlarını (Helix aspersa) da fark ettik.

Uzun lafın kısası doğa burada muhteşem! İnanılmaz canlılarla karşılaşıyorsunuz. Yakın zamanda bir daha gidebilmeyi istiyorum. Gitmeyenlere de mutlaka görmelerini öneriyorum.

Haramidere Vadisi” üzerine 4 yorum

1. Harika bir yazı olmuş! Benim de canim Haramidere çekti :) Benle de gider misin bir zaman Burcum??

2. selam haramidereye gitmişsiniz siden nasıl gidilir konusunda bana yardımcı olmanızı rica edeceğimteşekkür ederim

3. PAtika Tur ile gittim. Özel araçla nasıl gidilecegini ne yazik ki bilemiyorum. Sapancanın icinden saga sapilan bir yoldan girdik, ikramiye koyune dogru. Koye gelince biraz daha ilerliyorsunuz yol boyunca, aracla 15 dakika kadar daha. sonra yine az sayida evin oldugu bir yere gelip buradan asagiya vadiye indik. ikramiye koyunde sorarsaniz size mutlaka gosterirler.