Yaz mevsimi ve doğa


Yaz aylarını düşündüğümde çok kurakmış gibi gelirdi. Uzun yıllardır doğaya ilgili olmama rağmen yakın zamana kadar hala bu düşünceye sahipmişim meğer. Şimdilerde ise gözümü dört açtım, “yazın doğada neler oluyor” diye büyük bir merakla izliyorum.

Temmuz ayının kelebeklerin en yoğun olarak görülebildiği aylardan biri olduğunu sanırım söylememe gerek yok. Mavi kelebeklerin insanın kafasını en çok karıştırdığı zaman yani! Bazılarını tanımlayabilmek ne mümkün! Olsun, yine de kuş sevdama kelebeklerin de katılmış olmasına çok seviniyorum. Hele de kuşların en utangaç olduğu bu aylarda. Ne büyülü uçuyorlar!

Kuş seslerinin bir süredir kısıldığını fark ettiniz mi? Etrafta yetişkin kuşlardan ziyade yeni kanatlanmış yavru kuşları görüyoruz. Örneğin İstanbul’da gökyüzünü genç, kahverengi martılar kapladı! Erişkinlerden neredeyse eser yok. Çok sesli korosu olan ebabiller de sakinledi bu aralar. Kuşların bir kısmı hala harıl harıl yavru büyütmekle uğraşsa da çoğu tüy değiştiriyor. Henüz aktif olarak yola koyulmasalar da tüy dökmek için ortadan kaybolmaları, göç zamanının kapıda olduğunun habercisi.

Çınarlarsa gövde kabuklarını yeniliyorlar bir süredir. Eski, kahverengi kabukları neredeyse tamamen döküldü. Şimdi çok açık gri-yeşil renge sahip canlı gövdeleri var. Şehir dışındaki alanlarda vadi yamaçlarında kolaylıkla görülen çınarlar bana her zaman yaşlı, bilge insanlar oldukları izlenimi vermiştir. Acaba baykuşlar bu ağaçları yuvalamak için tercih ediyor mudur? Bilen var mı?

Kokarağaçların bundan bir ay öncesine kadar açık yeşil olan tohumları artık neredeyse tamamen kırmızı! Geçtiğimiz pazar günü gittiğim Polonezköy’de, kestanelerin de iyice olgunlaşmaya başladığını görünce “tohumların vakti çoktan gelmiş” dedim kendi kendime. Fındıklar, cevizler, kestaneler, meşe palamutları iyice olgunlaşıyor! Demek ki kış için bu tohumları saklayan sincaplar ve alakargaları da yakında daha çok görmeye başlayacağız.

Ben evde sıcaktan bunalır, hareketi gerektiren faaliyetlerimi neredeyse bir tür yaz uykusuna geçip durdurmuşken, tüm bu canlıların bu sıcaklarda bile doğal ritmlerine devam edebilmeleri hayranlık uyandırıcı!

Doğayı hayretle izlemeye devam…

Fotoğraf: Antonio Pena


Yaz mevsimi ve doğa” üzerine 4 yorum

  1. benim bahcemde de yavru bir kizilkuyruk vardi!.. Bir gun bir baktim yerde bir kizilkuyruk duruyor, yaklastim kacmadi, oyle bana bakti. 30 cm kadar yaklastim, oylece bana bakmaya devam etti. Hasta falan mi diye elimi uzattim, once kizil kuyrugunu salladi, sonra da ucarak kacti. Bu yavru kuslar da pek saf oluyorlar yaf, kedilere falan kurban olmasalar bari!

Bir Cevap Yazın

