Yabani mantar avı




Öyle çok istiyorum ki yabani mantar avına çıkmayı anlatamam! Belgrad’a gitmeden önce çaresizce bu şehirdeki mantar uzmanlarını bile araştırdım. Kaldığımız hosteldeki sempatik Sırp kızın ve benim internette mantar gezisi bulmaya çalışmamız ve çatpat İngilizcemizle anlaşmaya çalışmamız seyre değerdi doğrusu. Sırpların mantar için gljivara ve pečurke kelimelerini kullandığını öğrendim ama sonunda. Bulmayı en çok istediğim çörek ve trüf mantarlarını da buldum! Tabii yemek olarak! Çörek mantarının çorbasını içtim ve trüf soslu makarna yedim. Sadece bunlar bile beni bir süreliğine mutlu etmeye yetti, iyi mi? Şimdi gerçek bir yabani mantar avı için kendime arkadaş ve uygun zaman arıyorum.

Yabani mantarlar, sonbahar ve ilkbaharda ilk yağmurların hemen ardından ortaya çıkıyor. Mantar toplamak için yağmur sonrası güneşli havalar bekleniyor. Aksi takdirde hem tanımlamak hem de toplamak zor oluyor. Mantarları tanımak isteyenlere ilk önce zehirli mantarlar öğretiliyor. Yani amansız Amanita’lar! Amanita cinsinden mantarlara Türkiye’de ölüm meleği, köygöçüren, ağulu mantar gibi isimler verildiğini belirtirsem neden zehirli türlerden başlandığını daha iyi açıklamış olurum sanırım.

Fransa, Finlandiya, İsveç ve Rusya gibi ülkelerde birçok insan mantar dönemlerini dört gözle bekliyor ve bu dönemlerde gözleri dönmüşçesine mantar avına çıkıyor. Benim daha ava çıkmadan gözüm dönmüş durumda ama ne çare! Yurtdışında bu işin kulüpleri, kursları bile var. Ellerinde birbirinden güzel ve çeşitli sepetlerle hep birlikte mantara çıkıyorlar. Mantar toplamak için sepet arayışına bile girmiş durumdayım. Bu işi yapmaya niyetlendiysem hakkını vererek yapmaya çalışmalıyım, öyle değil mi?

Türkiye’de yaklaşık 40 mantar türü yemeklik olarak toplanıyor, bunların 25’i yurt dışına ihraç ediliyormuş. Çörek, kanlıca, yumurta, istiridye, kayın mantarları en sevilenlerden bazıları. Yıllar önce Küre Dağları’nda tesadüfen kanlıca yemiştim. Tadı hala damağımda! İstiridye mantarını Beşiktaş pazarında bulabiliyor ve arada alıyoruz. Kestane ve kültür mantarları da marketlerde en çok bulunanlardan.

Kısacası yabani mantar dönemi başladı dostlar! Yeneni, yenmeyeni, yenmeyip üstüne bir de zehirli olanları teker teker çıkıyor ortaya.

Notlar:
!!!Mantar toplamak oldukça tehlikeli bir iş! Öldürücü zehre sahip olanlar var ve bunların bazıları yenebilen mantarlara çok benziyor. Aşağıda önerdiğim sayfalarda mantar konusunda dikkat edilmesi gerekenler ayrıntılı olarak anlatılıyor. Bana sadece sözü uzmanlara bırakmak düşüyor anlayacağınız.!!!

Fotoğraftakiler sırasıyla Belgrad’da Tuna boyunca Alper’le yaptığımız kısa bir yürüyüşte görebildiğim mantarlardan ikisi ve Londra’nın çok renkli/sesli/çeşitli Borough pazarında satılan mantarlar. Henüz bu çeşitliliği bizim pazarlarda göremedim ne yazık ki.

http://blog.mycology.cornell.edu/?p=509 adresinde mantarlarla ilgili çok sevimli bir kısa film var. İzlemenizi öneririm.

İnternette bulduğum en geniş kapsamlı mantar siteleri şöyle:
http://wb332306.bahnhofbredband.se/
http://www.ogm.gov.tr/sites1/mantar.htm

Peki, ne zaman çıkıyoruz yabani mantar avına?

Yabani mantar avı” üzerine 3 yorum

  1. klinik açılınca pazar günleri eşlik edebilirim. açılana kadar da ne zaman istersen. taraf olduğum düşünülerek yorum yazmak istemedim. bilahare şahsi yorumumu güzel sesimden alırsınız ablacıkım:)

  2. Gavur der ki,
    Yaşlı mantar toplayıcıları vardır,
    Cesur mantar toplayıcıları vardır,
    Fakat yaşlı ve cesur mantar toplayıcısı yoktur.

    Küçük bir öneri, hayatınızı riske atmayın. Riske atacaksanız işe yarasın, gidin bir bilimsel araştırmada denek olun. Çok daha güvenli.
    Meşhur “ölmeden önceki son sözler” esprilerine küçük bir katkı;
    “Ben bu mantarı iyi biliyorum, bu zehirsiz olan.” :) :) :)

Bir Cevap Yazın

