Tekesakalı


Tekesakalı, araştırınca oldukça yaygın olduğunu öğrendiğim, ancak benim dikkatimi geçtiğimiz haftalarda çekmiş bir çiçek. Papatyagiller ailesinden. Çiçeklerinin kapalı halini çocukluğumdan bu yana defalarca gördüğümü anımsıyorum. Tam açtığı zamana sanırım  hiç denk gelmedim. Nasıl oldu da bunca zaman dikkatimi çekmedi acaba?

Yukarıdaki çiçeği Çamtepe Ekolojik Yaşam Merkezi yakınlarında çektim. Türkiye’de görülen 20 farklı türün Çanakkale’de görülebilenlerini aradığımda seçeneklerim üçe kadar indi. Çiçekleri pembe ancak adı sarı tekesakalı olması nedeniyle beni şaşırtan Tragopogon porrifolius, mora çalan renklerdeki uzun tohumlu tekesakalı (T. longirostis) ve Latincesinden doğrudan çevirirsek Balkan tekesakalı (T. balcanicus). Yukarıdakinin hangi tür olduğunu inanın anlayamadım. Bilen varsa lütfen ses etsin.

Öğrendiğim kadarıyla çiçekler sabahları birkaç saatliğine açıp öğlen olunca kapanıyor (kimbilir, belki de bu yüzden bir türlü görememişimdir ve niye böyle bir strateji geliştirmiş acaba?). Yaprakları çimen gibi ince ve uzun, çiçek sapı ise sütlü. Çanakyapraklar ince, sivri uçlu ve bana göre oldukça estetikler. Hindibanınki gibi küre şeklinde olan tohumlar ‘püfff’ deyince hemen etrafa saçılıyorlar.

Kökleri ve genç yaprakları toplanıp pazarlarda satılan bu bitkiyi belki bir diğer adıyla, yani ‘yemlik’ olarak biliyorsunuzdur. Yanılmıyorsam birkaç yıl önce Polatlı’da yemiştim. Suzan annemlerin evinin hemen yanındaki parkta bu bitkiyi toplayan birkaç kadın vardı. Merakımızı gören Suzan annem pazardan bir poşet yemlik aldı ve yemliği tatmamızı sağladı. Tadını pek hatırlayamıyorum doğrusu, ancak gelecek ilkbaharda umarım hatırlama fırsatı bulabilirim.

Fotoğraftaki çiçek sineği (Syrphidae).

Notlar:

TÜBİVES – Türkiye Bitki Veri Servisi: http://turkherb.ibu.edu.tr/

Tekesakalı” üzerine bir yorum

  1. Aynı turu daha yeni gordum, seni hatırladım. Bir beyazının bir de pembesinin fotografi oldu bende.. evde yetistirmek lazım, hem leziz hem güzel :)

Bir Cevap Yazın

