Çiçek mi böcek mi?


Kelebek uzmanı arkadaşım Evrim’in çektiği bu tarak antenli peygamberdevesinden (Empusa sp.) etkilenmemek imkansız. Bugüne kadar nasıl oldu da görmedim diyemiyorum. Yeşil bir örtünün içinde kendini bir çiçeğe bu kadar iyi benzeten bir canlıyı görmek çok da kolay olmasa gerek. Avlarının vay haline!

Peygamberdevelerini görmek çocukluğumdan beri benim için çok nadir gerçekleşen ancak büyülü bir olaydır. Bugüne kadar genellikle en bilinen ve en yaygın tür olan yeşil renkli Mantis religiosa görmüşümdür. Mantis ailesindeki türler gerçek peygamberdevesi diye biliniyor. Bu aile dışında iki aile daha var: çöl peygamberdeveleri ve tarak antenli peygamberdeveleri.  Doğrusu bu yaz Evrim’in de fotoğrafını çekmiş olduğu tarak antenlilerle tanışmayı düşlüyorum.

Peygamberdevelerinin en bilinen özellikleri çiftleşme sırasında dişilerinin erkekleri kafalarından başlayarak yemesidir sanırım. Bu nedenle erkekler çiftleşme gerçekleşmeden yenmemek için saatlerce ‘don-ilerle’ oyununu oynarlar. Ancak öğrendiğim kadarıyla bazı tarak antenli peygamberdevesi türleri erkeklerini yemezmiş. Bu ailenin erkekleri şanslılar!

Bu olağanüstü böceklerin yeni öğrendiğim ve bana ilginç gelen bir özellikleri de yumurtalarını kokon adı verilen bir tür paket halinde bırakıyor olmaları. Çayır dünyasına çok meraklı biri olarak henüz hiçbir kokon görmemiş olmak benim için şaşırtıcı. Entomoloji (böcek bilimi) konusunda çok sayıda araştırmacının olduğu ülkemde peygamberdeveleri hakkında Türkçe iyi bir kaynak bulamamış olmaksa üzücü.

Fotoğraf: Evrim Karaçetin

Çiçek mi böcek mi?” üzerine bir yorum

  1. Merhaba Burcu, aklımda izlediğim belgesellerden kalmış şu bilgi var, erkek sperm kesesi bağımsız mekanizma ile kafa koptuktan sonra bile işleme devam ediyor. Bu evrimsel süreçte gelişmiş yada sağkalmış inanılmaz bir işlev bence.
    Bazı böceklerin (çekirge görünümündeler, erişkinlerine rastlamadım) bitkilerin (özellikle Apiacea fam.) nod kısımlarına köpük içerisinde yumurta/canlı yavru bıraktıklarını gördüm. Genelde köpüklerin içinde canlı yavru bireyler vardı. Köpükleri karınlarında yada özelleşmiş bir anal bölgedeki organda ürettiklerini düşünüyorum.
    Datça’dan sevgiler
    Çağlar

Bir Cevap Yazın

