Çekici, tehlikeli, kadim bir dost


Renginden belli değil mi? Porsuk ağacına ait bu kıpkırmızı meyveler çok çekici ve çok tehlikeli. Aslında kırmızı, etsi kısmı yenebilir ama içindeki siyah tohum zehirli. Benim gibi bir meyveçil (etçil-otçul ikilisine meyve açılımı) için bunu öğrenmek bir hayli üzücü olmuştu.

Park ve bahçelerde yaygın olarak dikilen bu güzelim ağacı çok az yerde doğal yetişmiş halde bulabilirsiniz. Küre Dağlarının kalbindeki kocaman, bazıları anıt ağaç olan porsukları gören şanslılardanım. 3000 yaşını bulabilen bu güzel ağacın ülkemizdeki en yaşlı temsilcisi Zonguldak’lı ve 1600 yaşında. Avrupa’daki bazı ülkelerde Kadim Porsuk Ağacı grupları bile var. Yaşlı porsukları arayıp yerlerini kaydediyor ve bu güzelim ağaçların korunması için çalışıyorlar.

Tanımak kolay. Tanıdıktan sonra sürekli gözünüze çarpacak, ‘Aaa, burada da porsuk varmış’ diyeceksiniz. Herdem yeşil porsuğun yaprakları göknar yaprağına benzer. Alın elinize bir yaprak, iki parmağınızın arasında çevirmeye çalışın. Kolay çevriliyorlar mı? Çevrilmezler. Çünkü yapraklar düzdür. Sedir, ladin gibi iğneyapraklılarınkini ise kolayca çevirebilirsiniz. Bunlar dört köşelidir.

Eski yapraklar koyu yeşil, yeni yapraklarsa fıstık yeşili olur. Bu iki renk ağaç üzerinde birbirlerine nasıl da yakışır! Görmek için ilkbaharı beklemek gerekiyor. Şimdi meyve zamanı. Kıpkırmızı meyvelerin zamanı. Kuşlar bayılır bu çekici meyvelere. Bütün olarak yutarlar ama zehirli siyah çekirdekleri sindirmeden dışkıyla atarlar. Böylece zarar görmezler.

Gövdesi de ilginçtir porsuğun. Kırmızımsı kabuğu olgunlaştıkça çatlar ve grileşir. Genç ağaçların gövdelerine yağmur sonrası bakmanızı öneririm. Ankara’da Genelkurmaylığın karşısındaki askeri binanın bahçesinde bir dolu vardı. Okuldan şehre inerken gözüm hep bu porsuklara kayardı. Yağmur sonrası güneşin ışık oyunları porsuğun gövdesinde olağanüstüdür.

İyisi mi bu kadar yazdıktan sonra Abbasağa Parkındaki porsuk dostlarımı ziyarete gideyim.

Fotoğraf için Gynti_46’ya teşekkür ederim. Tadilat sonrası ortadan kaybolan minik fotoğraf makinemi bulabilir ve fotoğraf arşivimi düzenlersem kendi fotoğraflarımı kullanmaya başlayabileceğim yeniden.

Çekici, tehlikeli, kadim bir dost” üzerine 6 yorum

  1. If agaci turkcesini bilmiyordum cok iyi oldu. Abbasaga’da varmiydi? kimbilir daha nerelerde vardi gormeden gecip gittim zamaninda! kadim kelimesi en sevdiklerimdendir kadim dostlarda en onemliler:) sevgilerimle

  2. Ben de zehirli midir, degil midir bir turlu onu cozemiyordum. Bir tanidigim israrla yeniyor, yedim diyordu. Okudugum kaynaklar zehirli diyordu. Aciklik getirmis oldunuz, tesekkurler :)

Bir Cevap Yazın

