Krizantem ve Mutluluk Festivali


İki yıl önce sonbaharda harika bir Balkan düğünü vesilesiyle Belgrad’daydık. Sokaklarda başıboş gezerken bir anda bir çiçek pazarının ortasına düştük. Çiçekler, bahçe aletleri, birbirinden renkli pazarcılar… Rengarenk kabaklar ve açmak üzere olan krizantemler pazara gelenlerin ilgisini üzerlerine çekmek için adeta birbirleriyle yarışıyorlardı. O sırada üzerinde onlarca patlamak üzere olan çiçek tomurcuğu bulunan bu güzel çiçeklerin adlarının krizantem olduğunu bilmiyordum. Sonradan öğrendim. Türkiye’de daha çok kasımpatı olarak biliniyor. Bense papatya derdim hep. Kokusu çok belirgin bir çiçek. Tam şu anda burnuma gelen kokusunu neye benzetebileceğimi düşünüyorum, tarif etmek zor. ‘Saatlerce çiçeklerine burnum dayalı kalabilirim’ demekle yetineceğim. Bu seferlik.

Uzun zaman sonra ilk defa Belgrad’da gördüğüm  bu güz çiçeğini bana hatırlatan ‘Başo – Kelebek Düşleri’ adlı haiku derleme kitabı oldu. Kulağım bu sıra Japonlara özgü bir şiir biçimi olan haikudan başka bir şey duymuyor (haiku ile ilgili ayrıca bir yazı yazıyorum, bu nedenle detaya girmiyorum).  Başo’nun krizantemi  konu alan bir haikusu:

incelmiş ama

nasılsa krizantem

tomurcuklu işte

Kocaman bir bahçem olmasını, bahçemdeki onlarca ve her renkten krizantemin bu sıralarda açmasını heyecanla bekliyor olmayı dilerdim. Benim dışımda güneşin son günlerini fırsat bilen börtü böceği de çekerdi krizantemler. Belki günün birinde, kimbilir.

Krizantemin anavatanı Asya ve kuzeydoğu Avrupa. Japonya’nın imparatorluk sembollerinden biri ve bu ülkede her yıl dokuzuncu ayın dokuzunda adına düzenlenen bir mutluluk festivali de var. TÜBİVES kayıtlarına göre ülkemizde iki yabani türü var. Bunların çiçekleri daha az gösterişli, kokularını ise hiç bilemiyorum. Bildiğimiz krizantemlerin çok uzaktan akrabaları olsa gerekler. Yerli yabanileri görebilmeyi isterdim. Şimdilik çiçekçilerde patlamak üzere olan kültür çeşitleriyle yetineceğim. Yabanisi ya da kültür çeşidi, krizantemler her şekilde güzeller!

Krizantem ve Mutluluk Festivali” üzerine 2 yorum

  1. bahcedeki sari krizantemler bortu bocege kurban oldu bile:) kokusunu tanimlamana bayildim derin, incelikli haiku’ya da…

Bir Cevap Yazın

