İlk görüşte aşk


Sandal ağacını ilk gördüğümde vuruldum. Onüç yıl önce Beydağlarında bir araştırmadayken karşıma çıktı. Yağmurlu bir havaydı. Saptığımız patikalardan birinde kuşları dinlemek için bir an durmuştuk. Araçtan indiğimizde turuncu gövdeli bir ağaç gördük. Gördük de gözlerimize inanamadık. O nasıl bir renkti öyle? Sağolsun yağmur da iyice parlatmıştı. Tupturuncu olmuştu. Gözlere şenlik! O gün biraz daha ilerlediğimizde tarlalardan birinde kenar çiti olarak sandal ağacı kullanıldığını gördük. O zaman bu güzelim ağacın çit olarak kullanılmasına bir türlü anlam verememiştim. Kesilmiş dalları etrafa saçılmıştı. Küçücük bir dalını yanıma aldım ve yıllarca oradan oraya yanımda taşıdım.

Latincesi Arbutus andrachne olan sandal ağacı tüm Akdeniz ve Ege kıyılarında yaygın. Genellikle başka ağaçlar arasında birbirlerinden az ya da çok mesafeli büyürler. Sanki kızılçam ve makilerin arasına buraları renklendirmek için serpiştirilmiş gibi görünürler. Ancak yoğun oldukları yerler az da olsa hala var. Bunlar arasında en sık oldukları alanlardan biri Datça yarımadasının kuzey yamacı. Bütün bir yamacı turuncu ve yeşile boyalı düşünün. Yamacın diğer yanıysa masmavi deniz. Sandallı bu yamaç Türkiye’nin en özel yerlerinden birisi.

Sandal kocayemiş (ya da dağ çileği) ile akraba ama ne yazık ki meyveleri o kadar tatlı değil. Oysa ki tam da meyvelendiği mevsimdeyiz. Turuncu-kırmızı yemişler bu zamanlarda dallardan irice kirazlar gibi sarkıyorlar. Yememek için insan kendini zor tutar. Sandalın yaprakları ise orman güllerininki gibi kalın ve mumsu bir tabakayla kaplıdır. Akdeniz güneşine karşı kendini başka nasıl koruyabilirdi ki?

Gövdesi ve dalları pürüzsüzdür sandalın. Dokunduğunuzda kadife hissi verir. Turuncu kabuk gövde ve dallar kalınlaştıkça plakalar halinde kıvrılarak soyulur. Taze kabuk önce gri, daha sonra turuncu renk alır. Zaman zaman bazı ağaçlar üzerinde kuru dallar da görürsünüz. O zaman parlak turuncu ile donuk grinin oluşturduğu kontrasta hayran kalırsınız. Kendinizi, yaşam ve ölümün böylesi güzel ve uyumlu bir şekilde içiçe olduğunu düşünecek kadar bile kaptırabilirsiniz.

Gözleriniz turuncu gövdeli bu ağaçlara karşı alarmda olsun. Makilik alanlarda hemen göze çarptığını fark edeceksiniz. Görürseniz durun ve yanına gidip bir sarılın. Sarılmışken yanağınızı kadife kabuğuna sürmeyi sakın unutmayın.

İlk görüşte aşk” üzerine 6 yorum

  1. Eline sağlık burcum. Benim de favori ağaçlarımdan olan ve akdeniz ormanlarında kendini gövdesi ile belli eden sandal ağacını tanıttığın için teşekkürle. Daha önceki bir yazımda da belirttiğim bir anketodu aktarmak istedim: “Antalya Çıralı Yanartaş’a bir ziyaretimiz sırasında rus dostlarımdan biri sandal ağacı ile ilgili ilgiç bir bilgi verdi. Kırım’da bu ağaca “utanmaz ağaç” derlermiş. gövdesinin üzerinde kabuğu olmadığı ve turuncu-kırmızı gövdesini doya doya sergilediği için.” sevgiler.

  2. Sandal ağacını hep merak ederdim.. kokusu çok meşhur ama kendisini tanıyamadım hiç.. gözlerimi iyica açacağım Akdeniz ve Ege’de gezerken, çok teşekkürler:)

    1. Beğenmenize savindim. Umarım sandal ağacını yakın zamanda görürsünüz. Ancak tütsüsü yapılan sandal bu ağaç değil. Santalum türlerinden tütsü yapılıyor sanıyorum. Bu sandal ise Arbutus ve özel bir kokusu yok.

  3. Sevgili Burcu,
    Akdenizliyim. Ben de Sandal Ağacı’na hayranlıkla bağlananlardanım. Yazını okuyunca yazmadan duramadım. Sandal’ın meyveleri sertken yenmez. İyice olgunlaşıp eridikten sonra yemelisin onları. Böğürtlen kadar yumuşak olmalılar. Renkleri de turuncu-kırmızıdan bordoya dönüşür olgunken. İnan ki nefis bir şeydir. Şayet zamanını tutturamadın ve yine mevsimsiz gördün. Koyu kırmızı olanları dalıyla kopar elma ile birlikte bir gazete kâğıdına sar. Gazeteyi de bir poşete koy. Evde sıcak bir yerde bir kaç günde yumuşayacaklardır. İşin güzeli hepsi bir anda değil, bugün birini yiyebilirsin, yarın 3’ünü… Sürpriz :)
    Siteni tesadüfen ilk kez gördüm ve çok hoşlandım. Umarım takip edebilirim…
    Sevgiler…

    1. Bu çok çok iyi bir öneri oldu. Kesinlikle uygulayacağım :) Çok teşekkür ederim. Blogumu beğenmenize de ayrıca çok sevindim. Uzun bir süredir yazamıyorum ama yakında yeniden hızlanırım sanıyorum.

Bir Cevap Yazın

