Eski bir dost: Yeşil Zarkanat


Fotoğraf: Kolby Kirk

Bu acaip canlının adı ‘Yeşil Zarkanat’. Benim için eski bir dost çünkü onu kendimi bildim bileli tanıyorum. Özellikle bütün tatillerimi geçirdiğim anne memleketim Göksun’da mutlaka karşılaşırdık. Anneannemin evinde, balkondaki-terastaki lambalara geceleri sayısız sinek-böcek-güve gelirdi. Bunları incelemeyi çok severdim. Yeşil zarkanat olmazsa olmazlardandı. Uzun bir süredir şehrin göbeğindeki evlerde oturduğum için bu dostu nadir görür durumdaydım. O da tatillerde gittiğim kırsal yerlerde. Şimdi balkonum bol meyveli bir bahçeye bakar olunca evime giren çıkan böceklerin sayısı ve çeşidi yine arttı. Eski dost yeşil zarkanat da baş köşeye yerleşti. Pek mutluyum.

Fotoğraf: Larry Graziano (Project Noah)

Hal böyle olunca hakkında bir araştırma yapmak istedim. En şaşırdığım yumurta hali oldu. Baksanıza ne acayip yumurta bırakma biçimi bu! Ömürleri boyunca yaklaşık 100-200 yumurta yumurtlayan dişiler 1 cm. uzunluğunda bir ipliğin ucuna bırakıyormuş her bir yumurtayı. Ömürleri dediğim 4-5 hafta kadar! İnsan tanıştığı her bir canlıda yeniden ve yeniden hayrete düşmüyorsa bilemiyorum! Neyse, konuya devam… Larva örümcek gibi besleniyor. Avını paralize eden bir zehir enjekte ediyor, daha sonra da emiyor. Larvadan sonra pupa hali var. Bu halden beş gün içinde erişkin olarak çıkıveriyor.

Larvalarının Amerika’da yararlı böcek olarak satıldığını da belirtmeliyim. 2-4 hafta süren larva dönemlerinde 600’e yakın bitki biti yedikleri belirtiliyor bazı kaynaklarda. Erişkinlerse daha çok balözü ve nektar tercih ediyorlarmış. Bizim evin yanı başında insan mahlukatı toplayamadığı için dalında çürüyen bol erikli bir ağaç var. Leziz!

İlginç bulduğum bir diğer bilgi de Latince aile adının anlamı. Chrysopidae= Chrysos ‘altın’ + ops ‘göz, yüz’. İlk fotoğraf da bu adın hakkını vermiyor mu?

Bu arada yazımı balkonda yazıyorum ve yakın çevremde beş tane yeşil zarkanat var.

Kaynaklar:

http://bugguide.net/node/view/140

http://www.thebeneficialinsectco.com/green-lacewing-larvae.htm

http://www.insectary.com/lw/lacewing.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysopidae

Eski bir dost: Yeşil Zarkanat” üzerine 3 yorum

  1. Sen seni mutlu eden bir ev bulmussun, Yazilarin sirri burada sanirim :) Kesifler devam ettigi surece sorun yok :)

    Bu arkadaslar daha cok gullerin uzerinde olmazlar mi? Sanki oralarda gezinirken hatirliyorum ben. Eve de gelirlerdi komsularin verdigi gullerle…

    1. gülde hiç görmedim ben. benim yaşadığım evlerde-bahçelerde gül olmadığından olsa gerek :)

      1. :)) Gul ile ilgili Deniz’in anlattiklarini dinledin degil mi :))

        Her bahcede illa ki olur, bir de nedense insanlari tirmalasin diye yolun kenarinda olur! Istisnasiz ama! Her gittigimiz bahcede, yol kenarinda tirmalayan bir gul var. Sizin bahce gercek bahce imis demek ki :)

Bir Yanıt Bırakın

