Bir Bulut Gördüm, Yanağını Dayar Uyursun!


8674701961_67c23b5e23_o (1)
Altokümülüs lentikülaris – Manuel M. Ramos
Baştan belirteyim. Klavyem paslanmış. İlk birkaç yazım eski tadında olamayabilir. Ancak tam da bu nedenle, yani çok uzun bir aradan sonra yazdığım ilk keşif yazısı olduğu için duyduğum heyecan büyük ve bu pası dikkate alamayacağım :) Umarım siz de almazsınız :) 
Hayat artık öyle bir hızla akıp geçiyor ki! “Eskisi kadar heyecan duyduğum konular önüme çıkmıyor, doğrusu çıkmasına pek de vaktim kalamıyor, blogumu kapatsam mı, yazamıyorum artık” benzeri bir dolu düşünceyle boğuşurken 4 Ocak 2014 günü olağanüstü bir güzelle tanıştım. 
Amik Ovası’nın üzerinde havalandık. Amanosların üzerine doğru uçuşa geçtik. Bulutları yukarıdan göreceğim için heyecanlıydım ama böylesini de beklemiyordum. Önce stratokümülüslerin içinden geçtik, derken bir boşluğa ulaştık. Tepemizde de sirrokümülüsler. Aslında bu bile yeterince muazzamdı benim için: iki devasa bulut kümesi arasında bir boşlukta uçuyor olmak!
Sonra başımı sola çevirdim ki bulunduğumuz boşlukta en az 10-15 kattan oluşan muhteşem bir altokümülüs lentikülaris bulutunu asılı halde buldum. Nefes kesiciydi! Yükselmekte olduğumuz için fotoğrafını çekemedim. Yasaktı. Çok derin bir iç çektim! Ahh, çok derin… Öylece bakakaldım. Kızıma da gösteremedim. Hala yükselişteydik. Kemerini açamadım. Daha da derin bir iç çektim…
Eve vardığımızda bulutlar için başucu kaynağım olan Gavin Pretor-Pinney‘in TÜBİTAK’tan çıkmış Bulut Gözlemcisinin Rehberi kitabına sarıldım. 
Lentikülaris türü bulut: 1. alt katman bulutu olan Stratokümülüs, 2. orta katman bulutu olan Altokümülüs veya 3. üst katman bulutu olan sirrokümülüsler arasında bulunabiliyor. Benim gördüğüm orta katmandaydı :)
Kümülüs bulutlarının üzerinde oluşan bir diğer harika bulut cinsi olan pileus‘larla aman diyeyim karıştırmayın. 
4795660419_125a93f8c9_b
Pileus – Jen Scheer
Görüntüsü nedeniyle UFO bulutu da deniyor. Çoğu UFO fotoğrafının gerçekte lentikülaris olduğunu öğrenmek beni bir gülümsetti :) Siz de gülümsemek isterseniz Notlar bölümünde paylaştığım TÜBİTAK’ın bastığı kitabın 115. sayfasını lütfen okuyun. Metinde bahsi geçen fotoğraf burada.
Adının anlamı “mercek şeklinde” olan Lentikülaris nasıl mı oluşur? Bir yükseltinin üzerinden geçen havanın yukarı doğru itilmesiyle… Yükseltinin -tepe,dağ- üzerini aşmaya çalışan hava yükselip soğuyor ve bu muazzam bulutlar ortaya çıkıyor. 

wave_clouds_schem

Bu şekilde oluşan –orografik– tek bulut lentikülaris değil. Ancak lentikülarisler, hava akımı yükseltinin tepesinde dalgaya benzer bir şekilde hareket ettiği için bu şekli alıyorlar. Ayrıca kerkenez, yılan kartalı gibi bazı kuşlara benzer şekilde havada asılı kalıyorlar. Tabii gerçekte asılı kalıyor gibi görünüyorlar. Hava akımı sabit hızla ilerlerken damlacıklar bulutun içinden hızla geçiyor. Ancak oluşup buharlaştıkları nokta değişmediği için lentikülarisler yerlerinde sabit kalıyor algısı oluşuyor. 
Son olarak bulutu bu kadar güzel ve mat gösterenin çok sayıda küçük damlacık barındırması olduğunu da ekleyeyim. Ne kadar küçük ve çok damlacık, o kadar ihtişam! 
Bu yazımı okuyan herkesin lentikülaris görmesi dileğiyle.

Notlar:

Başlık yazımın ilhamı Cafe Fernando’nun kitabıdır
Başucu kitaplarımsa şunlar:
Bulut Gözlemcisinin Rehberi, Gavin Pretor-Pinney, TÜBİTAK
The Cloud Collector’s Handbook, Gavin Pretor-Pinney, Chronicle Books
Bir Bulut Gördüm, Yanağını Dayar Uyursun!” üzerine 2 yorum

  1. Bir yazı okudum ve bulutlara bakışım değişti :) Aslında onlara uzun uzun bakarım kendimi bildim bileli. Hayalgücümü gıdıklar bulutlar benim. Ben de onlara isimler veririm, lentikülaris sürrokümülüs gibi isimler değil tabi :) Onları biraz daha yakından tanımak için çok cesaretlendirici çok yol gösterici oldu yazın. Pas filan yok :).Kalemine, heyecanına sağlık.

Bir Cevap Yazın

